Tips voor het design van je webshop

Het design van je webshop

Een succesvolle webshop begint met een goed webshop-design. Hier geven we enkele tips waar je rekening mee kunt houden voor jou webshop ontwerp.

De identiteit van jou organisatie voor het design

Het design van je webshop bepaalt jou identiteit. Hoe kom je over bij jou klant met jou webshop? De uitstraling van je webshop is waar het allemaal mee begint. Dit gaat verder dan alleen een logo en huisstijl. Creëer vertrouwen met jou webshop uitstraling voor die aanzet tot een aankoop.

Afhankelijk van jou product en branche wordt er gekeken naar welke informatie jou klant nodig heeft om over te gaan tot een verkoop. Overtuig jou doelgroep met een webshop design die past bij de identiteit van jou organisatie.

Een belangrijk onderdeel voor het design is dus om vooraf te bepalen wat jou identiteit is. Zo weet je wat jou doelgroep voor ogen heeft.

Pagina-indeling

Met een goed webshop design is het duidelijk waar wat staat. Er is nagedacht en ingespeeld op de logische gedachte van een gebruiker. Toon de juiste elementen op de juiste plekken. Hieronder een aantal elementen uitgelicht.

Logo

Een gebruiker verwacht dat het logo altijd linksboven (of bovenaan in het midden) staat.

Zoeken

Een zoekfunctie dient op iedere webshop aanwezig te zijn. De meest logische plek voor dit element is bovenaan in het midden.

Navigatie

Een menu(topnavigatie) zorgt dat een bezoeker eenvoudig naar de juiste categorie en het juiste product kan navigeren. Het design hiervan bepaalt tevens de overzichtelijkheid. Vaak bovenaan te vinden in een balk of aan de linkerzijde.

Winkelmandje

Het winkelmandje wordt altijd rechts bovenaan op de pagina verwacht. Het is de meest logische plek voor elke webshop en wat een gebruiker verwacht.

Tip Niet alleen een mooi design zegt alles

Een mooi design wil nog niet zeggen dat je webshop ook goed werkt. Hoe mooi het er ook uit ziet, het moet ook logisch zijn voor een gebruiker.

Het kleurgebruik voor je webshop

Het gebruik van de juiste kleuren is een belangrijke stap bij het webshop ontwerp. Elke kleur heeft zijn eigen soort uiting en verwachting bij een gebruiker. Een kleur wordt namelijk automatisch gekoppeld aan een bepaald gevoel en bepaald ook de actie van een gebruiker. Goed kleurgebruik zorgt voor een betere gebruikerservaring. Zo zijn met een goed contrast de teksten goed leesbaar.

Ook kun je met de juiste kleuren een gebruiker makkelijker overhalen tot het uitvoeren van een actie. Bestelknoppen zijn vaak oranje of groen voor beste conversie. Door zorgvuldig je kleuren te selecteren schep je harmonie, help je de identificatie van jou site en weet je een bezoeker te verleiden tot actie. Het advies is om maximaal 3 kleuren te gebruiken om geen overlading van kleuren te krijgen.

Consistency

Voor een optimale webshop ervaring is het van belang consistent te zijn met de designelementen. Alle elementen dienen over de gehele website hetzelfde te zijn. Denk hierbij aan kleur, stijl, lettertype, grootte en meer.

Een gebruiker willen we zo min mogelijk verwarren. Door consistent te zijn kom je betrouwbaarder over en laat je altijd dezelfde persoonlijkheid zien. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een hogere conversie.

Productfoto's

Als mens zijn wij standaard visueel ingesteld. Het eerste waar we naar kijken zijn de foto’s. Zo geldt ook bij een product dat we eerst kijken naar de productafbeelding om te zien wat we kopen. Aansprekende productfoto’s zijn één van de belangrijkste aspecten voor een succesvolle webwinkel.

Zorg voor een goede kwaliteit (resolutie) en verhouding van je productfoto’s. Om een compleet beeld te krijgen van het product dien je productfoto’s te hebben van meerdere aanzichten. Let wel op dat het eerste product wat men te zien krijgt het belangrijkst is, want hiermee wordt meteen de eerste indruk gewekt.

Bij sommige producten is het ook van belang om sfeerfoto’s te hebben. Bijvoorbeeld bij een vloer, bank of kussens komt het product beter tot zijn recht met een sfeerfoto. Schakel indien nodig een professionele productfotograaf in.

Afrekenen/Betaling

Om zo veel mogelijk verkoop te genereren dient het betaalproces zo laagdrempelig mogelijk te zijn. Het moet duidelijk zijn welke stappen een klant moet ondernemen voordat de bestelling geplaatst is. Denk hierbij aan het bezorgadres, de betaalmethode en niet te vergeten contactgegevens.

Werk met betaaliconen in plaats van alleen tekst om duidelijk te maken hoe men kan betalen. Door het afrekenproces overzichtelijk te houden met zo min mogelijk afleiding en minimale gegevens en stappen is de kans groter dat er een aankoop wordt gedaan.

Mobile first design

Veel bezoekers zullen tegenwoordig de webshop eerder bezoeken met de mobiel dan met een desktop. Het eerste uitgangspunt van het design dient dan ook de focus te hebben op de mobiel. In de meeste gevallen is een ‘responsive’ design het beste. De schermgrootte past zich hierbij automatisch aan aan het gebruikte apparaat.

Less is more met witruimte

Een webshop volledig gevuld hebben met allerlei snufjes, sliders, automatisch spelende video's kan juist een negatief effect hebben. Bezoekers worden hierdoor te veel afgeleid en de focus op de juiste elementen is niet meer te vinden.

Het gebruik van ‘witruimte’ geeft een clean design. Juist dankzij het gebruik van witruimte komen elementen beter tot zijn recht met minder afleiding. Rustige websites leiden bezoekers makkelijker tot hun doel wat ook weer zorgt voor een hogere conversie.

Voordelen van een goed webshop design

Betrouwbaarheid

Online (merk)beleving

Gebruiksvriendelijk

Hoge conversie

Webshop laten maken

Als webshop expert hebben wij al vele webshops ontwikkeld. Ga jij ook voor die professionele webshop gefocust op meer verkoop? Het begint allemaal met een professioneel ontwerp. Speel in op jou bezoeker en laat jou design voor zich spreken waardoor jou klant zo laagdrempelig mogelijk overgaat tot een aankoop. Hoe beter je webshop is vormgegeven, hoe meer verkoop je eruit haalt. Klaar om meer verkoop uit jou webshop design te halen? Bekijk meer handige tips op onze webshop tips pagina.

Sparren met onze webshop experts?