Bezoekers omzetten in verkopen voor je webshop

Tips voor omzet in je webshop

Met alleen een webshop heb je nog geen omzet. Voor bestellingen in je webshop heb je bezoekers nodig. Nog belangrijker is dat jou bezoekers een bestelling plaatsen. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers overgaan tot niet alleen klikken, maar ook kopen? Hier delen wij enkele van onze e-commerce tips hoe je het maximale uit jou bezoekers kan halen.

De eerste indruk telt!

Het begint bij de eerste indruk die een bezoeker krijgt bij het binnen komen op je webshop. Die eerste indruk is bepalend. In slechts enkele secondes bepaalt jou bezoeker of ze op je webshop blijven of weer weg gaan.

Hierbij telt onder andere de snelheid van je webshop, het overkomen oftewel het design, het afstemmen op je doelgroep (is het direct duidelijk wat je aanbiedt) en uiteraard de leesbaarheid.

Conversie webshop verhogen

Conversie wil zeggen hoeveel van jou bezoekers daadwerkelijk iets kopen. Dit is afhankelijk van de branche waar je in zit en de regio waar je focus ligt. Voor een product met een hoge aanschafwaarde zal de conversie vaak lager liggen dan bij een product met een lage aanschafwaarde.

Voor een optimale conversie is het van belang dat jou bezoekers zo makkelijk en eenvoudig mogelijk shoppen in je webwinkel. Verhoog de conversie van je webshop door in te spelen op de doelen van je bezoekers. Laat jou bezoekers zo makkelijk mogelijk overgaan op actie!

Zorg voor een duidelijke call-to-action

Zorg voor zo min mogelijk afleiding en voor duidelijke ‘call to actions ‘. Zo kan het gebruik van bewegende afbeeldingen (sliders) er juist voor zorgen dat een bezoeker niet meer koopt. Al kan het nog zo ‘cool’ eruit zien het kan ervoor zorgen dat de koopfocus van een bezoeker verdwijnt.

Zorg dat de bestelknop bij een product goed opvalt en op een duidelijke positie staat. Het zoeken naar een bestelknop of als je bijvoorbeeld een lange beschrijving hebt en deze staat onderaan de beschrijving kan dit ervoor zorgen dat die bezoeker de bestelling niet plaatst.

Een veel voorkomende fout die we zien is dat bestelknoppen dezelfde kleur/opmaak hebben als de algemene overheersende webshop huisstijl. Hierdoor kan deze call-to-action juist ‘wegvallen’ op de site.

Bestelproces optimaliseren

Om te zorgen dat bezoekers niet uitvallen tijdens het bestelproces is het van belang om zo min mogelijk obstakels te hebben. Zorg voor weinig invulvelden en een goed overzicht van de bestelde producten.

Hoe minder pagina’s / stappen er te doorlopen hoeven te worden des te sneller jou bezoeker de bestelling plaatst. Het hele afrekenproces op één pagina kan hierbij een goede oplossing zijn mist er niet te veel gegevens ingevuld hoeft te worden en het duidelijk en overzichtelijk blijft.

Zorg dat het aanmaken van een account niet verplicht is en gebruik liever geen teksten als ‘afrekenen als gast’. Dit vergroot namelijk de kans op onduidelijkheid aan jou gebruiker.

Weinig keuzes meer bestellingen

Hoe groter het aanbod waar een klant uit kan kiezen, hoe meer deze zal twijfelen oftewel geen keuze zal maken. Is er een beperkt aanbod wat geschikt is voor de behoefte van de klant, des te eerder er een keuze gemaakt gaat worden en de bestelling geplaatst wordt.

Te veel keuze verhoogt de drempel tot een aankoop. Door criteria aan te bieden binnen een bepaalde productcategorie kun je een bezoeker stapsgewijs door het keuzeproces laten lopen. Per stap wordt geadviseerd om maximaal 5 opties te laten kiezen, zodat een bezoeker niet afhaakt.

Gebruik conversie-verhogende teksten

Bij het gebruik van teksten als ‘wachtwoord’ in plaats van ‘kies wachtwoord’ of ‘bedenk wachtwoord’ in het afrekenproces kan er onzekerheid bij een gebruiker ontstaan. De manier waarop het geformuleerd staat denken gebruikers dat ze al een wachtwoord hebben.

Het woord ‘formulier’ geeft bezoekers een vervelende indruk van lang, lastig en onduidelijk. Denk aan het belastingformulier. Beter is om het woord ‘gegevens’ te gebruiken in een zinsverband om een gebruiker een formulier te laten invullen.

Zelfde geldt ook voor ‘factuur’. Gebruikers houden nou eenmaal liever van ontvangen dan betalen. Gebruik in het afrekenproces dan ook liever een woordkeuze als ‘Uw gegevens’ in plaats van ‘Factuurgegevens’.

Ook ‘registreren’ geeft een zwaar gevoel. ‘Account aanmaken’ geeft een stuk beter gevoel. Het woord ‘registreren’ geeft de indruk dat je ergens aan gebonden bent (een verplichting). Benadruk altijd de voordelen voor jou bezoeker van een account.

De manier waarop een bepaalde tekst overkomt kan van cruciaal belang zijn om je bezoeker om te zetten naar een verkoop. Vaak lijkt dit nog zo klein, maar heeft dit wel degelijk een grote impact.

Optimale klantbeleving

Een betere klantbeleving is belangrijk voor het aantrekken, ontwikkelen en behouden van klanten. Een slechte klantervaring zorgt ervoor dat ze naar een andere aanbieder gaan. Uit onderzoek is gebleken dat een consument graag betaalt voor een betere klantbeleving.

Kom erachter wat jou bezoekers prettig vinden. Gemak staat hierbij voorop. Zorg ervoor dat alle vragen van je bezoekers beantwoord zijn tijdens het hele proces tot aan de verkoop, maar ook erna. Speel in op de emotie. De meeste bezoekers doen aankopen op basis van hun gevoel. Denk hierbij ook aan de aanwezigheid van reviews en ratings.

Meer tips om het maximale uit je webshop te halen? Als webshop bureau weten wij omzetgerichte webshops te maken. Wil je een webshop laten bouwen of verbeteren neem gerust contact met ons op.

Wil je meer verkoop in je webshop?