De juiste optimalisatie en wijzigingen in je webshop kunnen grote invloed hebben op de gebruikerservaring van je webshop en de prestaties van je webshop in de organische zoekresultaten. Om je webshop zo goed mogelijk organisch vindbaar te maken in de zoekmachine Google geven we je hier een aantal handige SEO tips (op basis van de Google richtlijnen).
Unieke beschrijvingen
Schrijf zelf sterke en unieke content. Gebruik niet de (product)beschrijvingen van je fabrikant of leverancier. Deze zijn namelijk niet uniek en zullen al door meerdere webshops worden gebruikt. Door unieke content te gebruiken die een meerwaarde levert aan de gebruiker, zowel informatief als interesseert zal je webshop beter door Google worden gepositioneerd met relevante zoekwoorden. Focus niet alleen op de SEO, maar ook op leesbaarheid. Gebruik SEO teksten.
Categorieteksten
Categorieteksten zijn belangrijk voor SEO van je webshop. Het geeft namelijk waardevolle content aan de categoriepagina. Schrijf deze op een manier dat aantrekkelijk is voor een gebruiker om te lezen. Een categoriepagina is meestal voorzien van producten. Om ervoor te zorgen dat deze producten goed in beeld blijven wordt aangeraden om grote categorieteksten onderaan de pagina te plaatsen en korte teksten bovenaan of met een ‘lees meer’ uitklapmogelijkheid.
Voor de lengte van categorieteksten wordt aangeraden dat deze minimaal 500 woorden is voor de beste meerwaarde. Uiteraard is dit ook afhankelijk van de branche en al bestaande informatie over het onderwerp opgenomen van andere sites in de zoekmachine (concurrentie).
Paginatitel
De paginatitel is de eerste blauwe tekst die in de zoekresultaten getoond wordt voor het resultaat van je pagina. Er onder in het groen verschijnt de ‘URL’ en daaronder een korte beschrijving. Maak unieke en nauwkeurige paginatitels die zowel een gebruiker als de zoekmachine het onderwerp vertellen waarover de pagina gaat. Zorg dat elke pagina binnen je webshop een eigen unieke paginatitel heeft en aansluit op de paginacontent.
Voorkom duplicate content (dubbele content)
Voorkom interne pagina’s die grotendeels dezelfde content bevat. Deze (dubbele) pagina’s zullen door Google gezien worden als geen meerwaarde. Mocht dit toch moeten voorkomen geef dan met behulp van een ‘cannonical’ url op naar welke pagina de voorkeur uit gaat. Bekijk hier hoe je canonieke URL instelt. Kopieer ook geen teksten van andere sites. Dit wordt namelijk ook gezien als ‘duplicate content’.
Zorg ervoor dat je webshop mobiel geschikt is
Mobiel is tegenwoordig de toekomst en wordt het meest gebruikt. Om te zorgen dat je goed wordt gepositioneerd in de mobiele zoekresultaten is het van belang dat je webshop mobiel geschikt is. Aanbevolen wordt gebruik te maken van een ‘responsive design’, de webshop past zich automatisch aan aan de schermgrootte van het apparaat. Om te kijken of je webshop mobiel geschikt is kun de mobielvriendelijke test van Google uitvoeren.
Interne linkbuilding
Met interne linkbuilding zorg je ervoor dat binnen je eigen webshop je eenvoudig kunt doorklikken naar relevante pagina’s (van je eigen webshop). Zorg ervoor dat de structuur van je webshop duidelijk en relevant is. Link met de juiste ‘linkteksten’ en niet met teksten als ‘klik hier’, ‘bekijk dit’ , ‘lees meer’ etc.. Link bijvoorbeeld met de productnaam naar de productpagina of categorienaam naar de categoriepagina. Niet alleen vergroot je hiermee de kans dat een bezoeker op je webshop blijft ook geef je relevante waarde mee aan de pagina waar je naartoe linkt. Je interne linkstructuur bepaalt welke pagina ‘belangrijker’ is dan de andere en draagt mee aan een betere vindbaarheid.
Snelheid van je webshop
Een snelle laadtijd van je webshop draagt mee voor de SEO. Ook voor klanten is een snelle webshop van belang voor de beste beleving en zorgt dit ervoor dat ze niet afhaken oftewel komt ten goede van de conversie. De snelheid van je webshop kun je meten met behulp van Google Page Insights. De verbeterpunten worden ook meteen aangeven zodat je hier zelf aan kunt werken of dit kunt doorgeven aan je webshop bouwer.
Een blog op je webshop
Met behulp van een blog kun je artikelen schrijven dat interessante informatie biedt voor je gebruiker over je webshop. Niet alleen kun je hier richten op producten, maar ook richten op puur informati