Meer conversie voor je webshop uitleg en tips

Wat is conversie?

Conversie is de verhouding van het aantal bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot een actie oftewel een aankoop in je webshop doet. Meestal drukken we dit uit in percentages. Bijvoorbeeld 1% conversie wil zeggen dat 1 van de 100 bezoekers een aankoop doet. Hoe hoger de conversie hoe beter je webshop werkt.
Andere acties die veel gebruikt worden bij conversie is het invullen van een contactformulier, offerteformulier of nieuwsbriefaanmelding.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie houdt in dat je jou webshop verbeterd met als doel de conversie te verhogen. Je probeert meer bestellingen of acties te genereren uit je bestaande bezoekers. Als je met hetzelfde aantal bezoekers meer bestellingen genereert dan ervoor, dan is je conversie verhoogt.

Het optimaliseren van de conversie gebeurd door te analyseren waar jou bezoekers tegen aan lopen. Door de drempels weg te halen of te verminderen wordt de conversie verhoogt. Hier wordt naar verschillende aspecten gekeken zoals design en inhoud, maar ook techniek.

Conversie optimalisatie staat ook bekend als CRO, Conversion Rate Optimization. Het is een bekend begrip voor marketing in de webshop-wereld.

A/B testen

A/B testen is een term dat veel voorkomt bij conversie optimalisatie. Het wordt gebruikt bij de optimalisatie van conversie. Twee (of meerdere) varianten van je webshop worden getoond aan groepen gebruikers om zo te kijken welke variant A of B het meest rendabel is. A is vaak altijd het originele variant en B het alternatief.

Een voorbeeld van een A/B test is twee verschillende indelingen gebruiken van een productpagina om te ondervinden welke indeling tot de hoogste conversie leidt.

A/B testen is een ideale manier om meer uit je huidige bezoekers te halen. Ook handig om te gebruiken bij mailcampagnes of Instagram en Facebook advertenties.

Google Optimize conversie tool

Er zijn ook gratis tools zoals Google Optimize waarmee je een A/B test zelf kan uitvoeren. Deze werkt in combinatie met Google Analytics. Het grote voordeel hiervan is dat je niet veel technische kennis nodig hebt om er gebruik van te maken. Voor A/B testen en personalisatie campagnes is Google Optimize een handige tool om te gebruiken.

Conversie meten

Om je conversie te kunnen verbeteren dien je eerst inzicht te hebben in hoe je bezoekers je webwinkel gebruiken. Met tools als Google Analytics kun je meten wat je bezoekers doen. Zo kun je zien welke pagina’s ze op binnen komen, ze allemaal bezoeken en waar ze in het aankoopproces afhaken.

Door een doel bij Google Analytics in te stellen kun je een conversie meten. Een doel kan bijvoorbeeld een aankoop zijn. Met behulp van trechters kun je het pad vastleggen die gebruikers moeten betreden voor jou doel. Je kunt hier dan ook eenvoudig zien in welke trechterstap er wordt afgehaakt en hierop inspelen. In het Google Analytics Help gedeelte kun je vinden hoe je dit moet instellen.

Eenvoudige tips conversie verhogen

Kleine wijzigingen kunnen al leiden tot een conversie verhoging in je webshop. Speel in op wat een bezoeker verwacht en je zult zien dat hun interesse is gewekt, waardoor ze langer op je website blijven.

Snelle laadsnelheid voor meer verkoop

Een snelle webshop zorgt voor gebruiksgemak. Door een trage webshop kan een gebruiker geïrriteerd raken en snel afhaken. Zo vinden ze niet snel waar ze naar op zoek zijn. Hoe sneller de webshop laadt des te prettiger voor een bezoeker en ze langer bij je op de site blijven.

Over het algemeen geldt voor een goede conversie dat je webshop binnen 2 seconden geladen dient te zijn. Daarnaast is de laadtijd van je webshop ook van belang voor de positionering in Google. Een snelle webshop is dus een absolute vereiste om mee te nemen bij de conversie van je webshop.

Maak teksten conversiegericht

Door het gebruik van een positieve benadering met positief ingerichte teksten wordt een klant eerder geprikkeld en geneigd tot acties. Het gebruik van negatieve woorden als ‘weinig’ of ‘geen’ werkt juist averechts. Je schrikt je klant hiermee af. Met woorden als ‘comfortabel’, ‘goed’ en ‘hoogwaardig’ geef je het een positieve benadering en bevordert dit tegelijk de conversie.

Ook een prettig leesbare omschrijving waarin alle vragen van de klant beantwoord zijn zorgt dat onduidelijkheid over een product bij een klant verdwijnt.

Verzendkosten en betaalmethoden duidelijk

Hoe moeilijk is het om te zoeken naar wat nu de verzendkosten zijn en met welke betaalmethodes je kunt afrekenen? Zorg ervoor dat deze makkelijk en snel vindbaar zijn in je webshop. Vaak zie je bij een product in de webshop niet direct wat de verzendkosten zijn, zeker als deze niet gratis wordt verzonden.

Hoe eerder en overzichtelijker duidelijk is wat de verzendkosten zijn en hoe je kan afrekenen zorgt ervoor dat de kans dat een bezoeker afrekent groter wordt. Als een bezoeker op een productpagina binnen komt zorg er dan voor dat deze niet moet zoeken naar de verzendkosten en betaalmethodes. Toon ze het liefst op een duidelijke positie op de productpagina erbij.

Wil jij conversie kansen benutten en een omzetgerichte webshop laten maken? Meer online groei door te weten wat jou klanten tegen houdt om te bestellen. Samen met jou verbeteren we jou webshop. Bel ons gerust eens op 0499 21 92 38 of neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Het maximale uit jou webshop halen?