Wat zijn de nieuwste trends in de webshop-branche? Wat kun jij gebruiken om met jou webshop vooruit te gaan? Hier vind je een overzicht van de 10 nieuwste onmisbare webshop trends voor 2020 volgens ons.

Chatbots steeds meer gebruikt

Chatbots zijn een conversie verhogende manier om klanten hetgeen te bieden waar ze naar op zoek zijn. Met behulp van automatische suggesties en antwoorden wordt je als klant al goed geholpen zonder dat er daadwerkelijk iemand aanwezig is. Deze interactie groeit sterk en uit onderzoek is gebleken dat bijna 50% van de consumenten zelfs via een chatbot een product zouden kopen.

Vooral voor de klantenservice komen chatbots goed tot hun recht. Ze kunnen volledige cases afhandelen of klanten verder op weg helpen. Ook technologie maakt chatbots telkens slimmer en laat ze communiceren met verschillende systemen waardoor ze de juiste informatie eerder kunnen verstrekken dan een mens. Hiermee wordt het om een bezoekers om te zetten in een lead. Voorbeelden van bedrijven die gebruik maken van chatbots zijn H&M, Bol.com (chatbot Billie) en eBay.

Voice search neemt toe bij het zoeken

Typen zal blijven, maar een opkomende trend is dat gebruikers meer spreken om te zoeken. Denk maar aan Siri bij Apple. Het spreken gaat sneller dan typen. Zo wordt telkens meer gebruik gemaakt van de Google Asistant. Vooral onder tieners is dit populair. Veelal wordt het gebruikt voor open vragen zoals wat, waar en hoe.

Voice search wordt ook veel gebruikt als handen of zicht bezet is of je moeilijk kan typen (op sommige apparaten). Het geeft vaak sneller resultaat en je kunt het gebruiken terwijl je bezig bent bijvoorbeeld aan het auto rijden of in de keuken. De manier waarop gezocht wordt veranderd met voice search. Voice search bij shopping is een opkomende trend. Verwachting is dat dit alleen maar meer zal groeien doordat voice search alleen maar slimmer wordt met artificial intelligence.

Marktplaatsen (Marketplaces) verkopen veel producten

Online marktplaatsen blijven groeien. Zo worden veel producten verkocht via aanbieders als Bol.com, VidaXL, eBay en ook Amazon begint in Nederland hard te groeien. Vele grote partijen stappen steeds meer over op een marketplace-gerelateerde webshop. Zo bieden ook kleertjes.com, Blokker en nog anderen de mogelijkheid aan om jou producten op hun marketplace-platform te verkopen. Vaak worden hoge commissies gevraagd en soms ook nog een vast bedrag. Ook booking.com is een soort marketplace-platform waarop hotels hun aanbod presenteren en commissie afstaan aan booking.com.

De voordelen van deze marktplaatsen is dat ze al bekend zijn bij een groot publiek waardoor jou producten sneller vindbaar zijn en dus verkocht worden. Nadeel is wel dat er ook veel andere partijen actief zijn en je mogelijk moet concurreren en soms te veel marge moet afstaan.

Augmented Reality en Virtual Reality

Met nieuwe technologieën op komst is het mogelijk om met behulp van Augmented Reality (AR) je nog aan te kopen producten fysiek voor te stellen. Er wordt een nieuwe belevenis gecreëerd. Ervaar het product alsof je het daadwerkelijk hebt. Het beoordelen of een product voor jou geschikt is wordt hiermee makkelijker gemaakt. Partijen als IKEA en Amazon bieden deze mogelijkheden al aan. Zo heeft Ikea de 'Place app' om je product te scannen en thuis in te richten. Zo ervaar je meteen of het bij jou past. Ook een virtuele paskamer is mogelijk.
AR toepassingen worden steeds populairder door snelle technologische ontwikkelingen en steeds meer smartphones die hiermee werken. Zo kan bijvoorbeeld met het scannen van een QR code jouw augmented-reality toepassing worden opgestart.

Dark mode

De dark mode wordt door steeds meer consumenten gebruikt. Het is de trend voor 2020. Zowel Android als iOS heeft de mogelijkheid om ‘dark mode’ in te stellen.
Een donker scherm geeft meer rust en de standby-tijd van je smartphone wordt hiermee ook verlengd. Je ogen raken minder vermoeid en je bespaart energie. Vooral social media zoals WhatsApp en Facebook zijn nu geschikt voor de dark mode. Deze optie is in opmars en verbeterd de winkelervaring van klanten. Veel webwinkels zijn hier nog niet in voorzien, maar zullen dit zeker in de toekomst gaan toepassen.

Social selling

Het starten van het verkoopproces via social media zoals Facebook, Instagram of LinkedIn wordt steeds populairder. Consumenten nemen steeds vaker social media mee in het beslissingsproces. Ze willen graag het bedrijf leren kennen met wie is het gezicht, de referenties, service, reviews en meer. Social selling draait om 'branding'. De focus ligt hierbij op het opbouwen van langdurige relaties. Consumenten willen het gevoel hebben dat ze speciaal zijn. Een nieuwe klantreis van inspiratie tot aankoop.

Social selling vereist een compleet andere aanpak ten opzichte van social media marketing en heeft een andere insteek. Het grote verschil is dat social media marketing meer gericht is op het delen van content, verspreiden van informatie en promoten van producten en diensten. Social selling heeft meer als doel impact te maken in je brance met als doel extra omzet. Er worden warme 1-op-1 relaties opgebouwd met een meer persoonlijke aanpak.

PWA webshop

PWA staat voor Progressive Web App en is een web-applicatie met een app-achtige belevenis. Het werkt bijna hetzelfde als een app en is niet afhankelijk van het type apparaat dat een gebruiker gebruikt. Het grootste voordeel van PWA’s zijn de gebruikerservaring en prestaties. Pagina’s laden vele malen sneller door de techniek die gebruikt wordt wat ook fijn is voor in de Google rankings. Net als een app heeft PWA ook pushberichten. Ten opzichte van een normale app hoef je de ‘app’ niet te updaten.

Mobile first

Steeds vaker worden bestellingen geplaatst via de mobiel. Dit aantal is alleen maar stijgende en het shoppen via de mobiel wordt alleen maar makkelijker gemaakt. Het is van cruciaal belang om te zorgen dat je webshop ‘mobiel geschikt’ is. Ruim meer dan de helft van alle bestellingen worden op dit moment alleen al met de mobiel geplaatst. Ook Google laat al aparte zoekresultaten zien voor de mobiel, waarbij gekeken wordt naar de mobiele versie van jou webshop. Ook belangrijk voor de vindbaarheid. Online shoppen via de mobiel zal alleen nog maar meer toenemen.

Personalisatie

Voor de beste gebruikerservaring moet alles tegenwoordig worden gepersonaliseerd. Jou klant krijgt datgene te zien op basis van zijn/haar interesses. Met gepersonaliseerde content stijgt de conversiepercentage. De juiste informatie wordt aangeboden afgestemd op de wensen en behoeften van je klant. De persoonlijke touch benadrukt die perfecte bestelling. Personalisatie geeft klanten het gevoel dat ze speciaal zijn. Een aspect dat steeds meer terug komt en belangrijker wordt in de e-commerce wereld. Door het aankoopgedrag te analyseren kun je gepersonaliseerde aanbevelingen geven.

Duurzaamheid

De duurzaamheid van webshops wordt steeds belangrijker nu wij steeds meer online kopen. Duurzaam ondernemen speelt hierbij een steeds grotere rol. Denk aan logistiek, energieverbruik en verpakkingen, maar ook een verantwoord assortiment. Onze klimaat is aan het veranderen. De consument vindt het steeds belangrijker dat een webshop 'groen' bezig is. Met criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden zal de focus op duurzaamheid verder worden uitgebreid. Zo wordt er nu ook al in diverse steden bestellingen bezorgd met fietskoeriers en maken meerdere webshops al gebruik van gerecyclede verpakkingsmateriaal.

Ben jij er klaar voor om slim in te spelen op deze nieuwe e-commerce trends? Of je nu een kleine of grote webshop hebt de webshop markt groeit snel en zorg met onze tips dat jij het maximale eruit haalt. Een trend gezien die wij nog niet behandeld hebben in onze blogs? Laat het ons weten!

Contact met onze experts over jouw mogelijkheden?