Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het opbouwen van relevante links vanaf andere sites naar jou website ook wel inkomende links of backlinks genoemd. Het is onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het doel is om kwalitatieve links te genereren, waarmee je ervoor zorgt dat jouw website hoog gewaardeerd wordt.

Met de juiste manier van links opbouwen naar jou website zorg je ervoor dat jou website belangrijk is/wordt wat bij Google weer mee telt voor de positie in de zoekresultaten. Hoe hoger je in Google wordt gevonden hoe meer bezoekers je krijgt (met de juiste zoekwoorden). Ook hier geldt weer dat je bij linkbuilding dient te houden aan de richtlijnen van Google.

Interne links

Interne links zijn links op je website die verwijzen naar een andere pagina binnen jou eigen website. Hiermee kun je bijvoorbeeld een specifiek onderwerp verder toelichten door te verwijzen naar de pagina op jou website die hierover gaat. Hiervoor wordt geadviseerd om de juiste ‘ankerteksten’ (linktekst) te gebruiken die informatief en bondig is.

Met het gebruik van interne links geef je aan welke content / onderwerp waar op je pagina staat oftewel de belangrijkste pagina hiervoor is binnen jou website. Hoe beter de interne links, hoe makkelijker een gebruiker de juiste informatie kan vinden en ook hoe makkelijker Google begrijpt waar je pagina over gaat. Voordat je gaat beginnen met ‘linkbuilding’ is het van belang om je interne linkstructuur goed op orde te hebben.

Externe links

Externe links zijn links die naar jouw website of pagina’s verwijzen vanaf andere websites. Het hebben van kwalitatieve externe links is een belangrijk aspect van SEO. Dit draagt namelijk mee aan een betere vindbaarheid.

Hierbij wordt onder andere gekeken naar hoe relevant is de website die naar jou linkt, hoe gewaardeerd is de website die naar jou linkt, hoeveel externe links heeft die website, ben je bijvoorbeeld één van de tien links of één van de honderd links op die website staan, met welke linktekst wordt er naar jou website gelinkt , hoe gerelateerd is het onderwerp en meer. Externe links zijn moeilijker te verkrijgen dan interne links.

Nofollow-links

Links worden gekwalificeerd door Google. Indien een pagina waarna toe verwezen wordt niet van toepassing is of geen relevante waarde heeft kan dit worden aangegeven met het tag: rel="nofollow". Dit betekent ook dat als je op een website vermeld staat met een link met deze tag naar jou website dit geen waarde heeft / meetelt voor Google.

Hoe zorgen links voor een hogere positie in Google?

Voor links geldt niet de hoeveelheid, maar de kwaliteit die telt. Eén linkvermelding op een kwalitatieve website kan veel meer waardevol zijn dan 10 links bij elkaar op andere (laag gewaardeerde) websites. Het is dus belangrijk om goede kwalitatieve links te hebben.

De links die je hebt met betrekking tot een bepaald zoekwoord waarmee je wilt worden gevonden worden vergeleken met die van jou concurrentie. Heb je betere kwalitatieve links dan je concurrentie, dan scoor je op het externe aspect waar Google naar kijkt (de links) beter dan je concurrentie.

De externe aspecten (linkvermeldingen) en interne aspecten (de website zelf) bij elkaar vergeleken met die van jou concurrentie bepalen jou positie in de zoekresultaten.

Do’s en don’t van linkbuilding

Wat kun je doen?

Links verwerken in blogs: in content links zijn meer waard dan losse links die geplaatst worden. Je kunt hiervoor blog-websites benaderen die relevant zijn aan jou content.

Zorg dat je gelinkt wordt met relevante ankerteksten: Ankerteksten worden meegenomen in de beoordeling van de relevantie van je website met een bepaald zoekwoord.

Linkruil: vragen van een link op een relevante website inruil voor een link terug. Het liefst wil je dit doen in de vorm van ABC zodat je zelf niet te veel externe links hebt staan op je eigen website.

Wat moet je absoluut NIET doen?

Links kopen: Het kopen van links wordt door Google beschouwd als manipuleren, waarmee je de richtlijnen schendt. Als Google hierachter komt geeft dit een negatief effect voor je positie in de zoekresultaten.

Meerdere links vanaf dezelfde website: Links afkomstig van hetzelfde domein worden gezien als minder waard. Meerdere links naar jouw website vanaf dezelfde website heeft dus minder meerwaarde.

Links op spamachtige websites: Een link op een website die door Google wordt gezien als ‘spam’ heeft geen meerwaarde . Heb je veel links op ‘spam’ websites staan (hoge spamscore) kan dit negatief werken voor jou website. Je kunt dit ook zien bij het ‘Linksrapport van Google.

Linkbuilding strategie

Goede linkbuilding start met de juiste strategie. Kies de juiste zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Zorg dat je je aan de Google richtlijnen houdt door ‘eerlijk’ te linkbuilden.

Hiermee krijg je een natuurlijk linkprofiel. Je wilt namelijk voorkomen dat Google je kan straffen met een ‘penalty’ waardoor je helemaal niet meer zichtbaar bent in Google.

Met de juiste linkbuilding strategie kom je hoger in Google. Doordat elke website anders is, is een linkbuildingstrategie altijd op maat.

Waarom Linkbuilding uitbesteden?

Voor zoekmachine optimalisatie mag linkbuilding zeker niet ontbreken in jou SEO strategie. Goede kwalitatieve links opzetten zorgt dat jouw website meer waarde krijgt. Weten welke sites nu naar jou linken? Vraag onze gratis linkbuilding scan aan!

Meer weten over linkbuilding?