Als je gaat starten met een webshop hebben wij hier een aantal handige tips om het je makkelijker te maken.

Feeling met het product

Zorg dat je feeling hebt met het product dat je online gaat verkopen. Weet wat je verkoopt en als je nog geen verstand ervan hebt verdiep je in je eigen product. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker promotie kan maken en een betere klantenservice kan bieden.

Ook is het zo dat het beter is om je te focussen op een niche in plaats van heel breed. Een niche webshop levert vaak een hogere conversie op met over het algemeen minder concurrentie. Dus ook sneller een verkoop als mensen specifiek op zoek zijn.

Ken je klant / doelgroep

Door duidelijk te bepalen wie jou primaire doelgroep is kun je meer potentiële klanten bereiken. De meeste klanten zullen gemeenschappelijke eigenschappen hebben. Op basis hiervan kun je jou strategie beter bepalen. Kijk hierbij of je doelgroep moeilijk of makkelijk te benaderen is.

Door je klant te kennen kun je je webshop klantgericht opstellen met de juiste informatie/boodschap voor de klant. Hoe persoonlijker het aanbod, de marketing, en de service, hoe meer klanten dat op prijs stellen. Verplaats je zelf in de klant om te zien wat deze verwacht.

Kies het e-commerce platform dat bij jou past

Hoe kies je het juiste e-commerce platform? Ga je voor maatwerk, open-soure of SaaS. Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Kijk hierbij naar de functionaliteiten die je nodig hebt, de opties die het e-commerce platform biedt, de groeimogelijkheden en uiteraard het budget wat je hebt. Een webshop specialist kan je hierbij het beste in adviseren om jou keuze makkelijker te maken.

Zorg dat je webshop voldoet aan alle wetten en regels

Voor online verkoop gelden wetten en regels waaraan iedere webwinkelier aan moet voldoen. Zo is er de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De klant kan binnen deze tijd het product retour sturen. Wel zijn er uitzonderingen of situaties waaraan dit niet van toepassing is bijvoorbeeld bij pakketreizen of financiële diensten. Als verkoper ben je verplicht hiervoor een ‘modelformulier herroeping’ op de webshop te plaatsen.

Met de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) ben je verplicht om je klanten te informeren wat je doet met hun persoonsgegevens. Met behulp van een privacyverklaring op je webshop kun je hier eenvoudig aan voldoen. Ook dien je op voorhand je webshopbezoekers te informeren als je cookies vastlegt (cookiewetgeving).

Klanten dienen te weten bij welk bedrijf ze iets kopen. Hiervoor ben je wettelijk verplicht om je bedrijfsgegevens te vermelden en bereikbaar te zijn. Het vermelden van een e-mailadres en telefoonnummer is dan ook verplicht.

Het ACM heeft een handige checklist voor de wettelijke regels bij het online verkopen aan consumenten. Verkoop je buiten Nederland, houdt dan ook rekening met de internationale regels waar je mee te maken krijgt.

Denk verder dan alleen de webshop

Met een webshop alleen verkoop je nog niks. Om bezoekers te krijgen die uiteindelijk bestellingen plaatsen dien je gericht promotie voor je webshop te maken. Er zijn verschillende manieren en kanalen om je webshop te promoten.

Afhankelijk van de branche waarin je actief bent kun je kijken welke methoden voor jou van belang zijn. Zo kun je gebruik maken van bijvoorbeeld social media, SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (adverteren in de zoekmachine), affiliate marketing en andere. Wellicht is het voor jou webshop ook handig om te verkopen via platformen als Bol.com of Amazon.

Uiteraard komt er nog veel meer bij kijken voor het beginnen van een webshop. Check ook onze andere webshop tips of neem gerust vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder met de start van jou nieuwe webshop!

Een webshop beginnen?